Followers

Monday, October 19, 2009

Kelebihan Khatam Al-Quran

Gambar sekadar hiasan..

Al-Quran adalah kalamullah yang sebaiknya kita jadikan wirid harian. Jika para sahabat dapat mengkhatamkannya tiga hari sekali dan ada yang sehari sekali, malahan Saiyidina Osman dapat menghabiskan kalamullah itu hanya dalam solat tahajudnya sahaja. Allaahuakbar !!


Cubalah tanya diri kita, berapa kalikah kita telah mengkhatamkan al – Quran di sepanjang usia kita sekarang? Hadis-hadis nabi banyak menerangkan kelebihan khatam al-Quran. Diantaranya ialah, turunnya rahmat Allah dan para malaikat juga bersama berdoa pada sesiapa yang selesai membaca al-Quran lantas berdoa kehadrat Allah. Kesimpulannya, doa kita adalah lebih mudah diperkenankan Allah kerana kita berada di dua keadan yang amat berharga iaitu rahmat Allah dan doa para malaikat.


Sebagaimana Hadis Riwayat Ad-Dalimi yang maksudnya :

Barang siapa membaca Al-Quran kemudian berdoa sesudahnya (khatam), nescaya turut serta mengucap aminkan doanya oleh para 4000 malaikat .


Di bawah ini antara makna doa yang selalu dibaca sesudah kita menghatamkan al- Qurannulkarim iaitu, mudah-mudahan ianya menjadi teman dan cahaya di alam barzakh nanti dan sesiapa yang membacanya akan dipermudahkan dan diterangi alam kuburnya dengan mendapat rahmat Ilahi. Nescaya mudah dan selamatlah alam akhiratnya nanti, Insyaallah..


Terdapat satu hadis Rasulullah saw, iaitu baginda telah bersabda mahfumnya, Sesiapa yang mempunyai anak yang membaca al- quran dan mengkhatamnya, nescaya Allah akan memakaikan kedua ibu bapanya dengan tanjak di akhirat nanti... Amin, Yarabbal 'alamin..

2 comments:

  1. Salam Zultie,

    Alhamdulillah.. Terima kasih krn mengingatkan!!

    ReplyDelete
  2. Buat Werdah.. Sama-samalah kita saling mengingati dan mempraktikkan apa yang kita baca..Insyaallah mendapat rahmat dan keredhaan Ilahi

    ReplyDelete