Followers

Monday, August 3, 2009

SISTEM EKONOMI ISLAM PENYELESAIAN MASALAH MASA KINI

Islam bukan sahaja agama yang membicarakan soal ibadat khususi sahaja sepeti solat dan puasa, tetapi Islam juga mengambil berat soal mengatur kehidupan manusia di dunia ini. Tentang bagaimanakah untuk mengurus kewangan dan melakukan aktiviti perniagaan agar tidak terlibat dengan perkara yang diharamkan agama. Kerana itulah khutbah pada hari ini ingin mengajak semua menghayati satu tajuk yang berjodol Sistem Ekonomi Islam Penyelesaian Masalah Masa Kini .

Seperti yang kita maklum, ekonomi dunia pada hari ini berada pada keadaan yang tidak menentu. Ianya bermula daripada rentenan peristiwa bangkrapnya dua sistem kewangan yang terbesar di Amerika Syarikat yang mana akhirnya menyebabkaan dolar dan pasaran saham di Amerika mengalami kegawatan, seterusnya berjangkit ke seluruh dunia dan tidak terkecuali negara kita Malaysia .

Perkara penting yang perlu kita sedari dan mengambil pelajaran daripada peristiwa ini ialah, runtuhnya dan terbongkarnya akan kelemahan sistem kapitalisma yang dicipta oleh Barat, lalu diguna pakai kebanyakan negara di dunia termasuklah negara kita Malaysia. Dari segi sejarahnya, sistem kapitalisma ini baru berumur 150 tahun dan ianya diasaskan oleh seorang Inggeris yang bernama Adam Smith. Sistem kapitalis sebenarnya penuh dengan kezaliman dan penindasan. Ianya satu sistem yang cenderong untuk mengumpul kekayaan individu atau sesebuah syarikat.

Prinsip mereka ialah untuk mengumpul kekayaan sebanyak mungkin, maka berlakulah penindasan yang kaya bertambah kaya dan yang miskin bertambah miskin. Jika kita renung kembali krisis subprima yang berlaku di Amerika Syarikat apabila pihak bank memberi pinjaman sewenang- wenangnya kepada individu ataupun syarikat samada mereka mampu mahupun tidak mampu. Tambahan pula, peminjam dikenakan interest ataupun bunga yang tinggi, akhirnya menyebabkan si peminjam tidak dapat melunaskan hutang mereka dan pihak bank menanggung kerugian yang besar akibat daripada terlalu ramainya yang tidak dapat membayar hutang kepada bank.


Bukan itu sahaja, keburukan sistem ekonomi kapiatlis yang berasakan pemikiran manusia yang tamak haloba ini juga tidak mempunyai daya tahan yang kuat sebagaimana sistem ekonomi Islam yang berasaskan wahyu Ilahi yang Maha Agung. Ianya mudah tergugat oleh berita – berita angin yang pastinya tidak benar yang kita namakan sekarang dengan istilah spekulasi. Allah swt berfirman didalam Al-Qurannul Karim,


يا ايها الذين امنوا اذا جاءك فاسق بنباء فتبينوا ان تصيبوا قوماا بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين- الحجرات 6-


Artinya : Wahai segala orang yang beriman, apabila datang kepada engkau berita pada orang kafir maka periksalah supaya tidak ditimpa suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaan sebenarnya yang menyebabkan kamu menyesal dikemudian hari. al- hujurat ayat 6


Sistem ekonomi dunia juga berkisar dan bergantung hayat dengan Dolar Amerika yang sedia kita maklum adalah sebuah negara ibu segala kejahatan dan kerosakan. Apabila lemahnya dolar Amerika dan pasaran saham Wall Streat, maka tempiasnya pasti dirasai oleh negara-negara di dunia lain. Jalan penyelesaian yang terbaik ialah kembali kepada dinar wang emas yang sudah tentu mampu menghadapi sistem kapitalis yang dipenuhi oleh penyagak mata wang dan meraka yang tidak berhati perut membina kekayaan dengan memeras keringat rakyat miskin. Sistem riba misalnya, secara jelas diharamkan di dalam Islam kerana ianya ternyata menzalimi pihak peminjam. Allah swt berfirman didalam Al- Quran


الذيين ياكلون الربوا لا يقومون الا كما يقوم الذى يتخبطه الشيطان من المس ذالك بانهم قالوانما البيع مثل الربوا واحل الله البيع وحرم الربوا فمن جاءه موعظة من ربه فانتهى فله ما سلف وامره الى الله ومن عاد فاولئك اصحاب النار هم فيها خالدون- 275


Artinya orang- orang yang memakan riba tidak dapat berdiri, melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan lantaran penyakit gila. Keadaan sedemikian adalah disebabkan mereka berkata, Sesunguhnya berjual beli itu sama dengan riba, padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Orang-orang yang telah sampai larangan tuhan lalu terus berhenti dari mengambil riba maka baginya apa yang telah diambilnya dahulu dan urusannya terserah kepada Allah, dan mereka yang kembali mengambil riba maka orang itu adalah penghuni neraka dan mereka kekal didalamnya.


Dan salah satu sisitem kapitalisma ialah menswastakan kepentingan perkara asas. Bagi rakyat jelata yang sepatutnya, perkara asas ini adalah tanggung-jawab kerajaan dalam memberi perkhidmatannya kepada masyarakat, namun telah disalah gunakan dan ianya bertukar kepada perniagaan untuk keuntungan peribadi lalu diserahkanlah untuk menguruskannya kepada kroni- kroni mereka dan anak beranak. Perkara asas yang dimaksudkan di sini ialah seperti Air , Elektrik,Pos dan Telekom begitu juga Hospital

Adalah dimaklumkan perkara asas hak rakyat dan tidak sayugianya ianya dirompak oleh mana- mana pihak .


Manakala Islam pula membina asas berekonomi berlandaskan Agama, menjaga kepentingan penjual dan pembeli matlamatnya adalah untuk mendapatkan redha dan kasih sayang Allah. Aktiviti perniagaan dianggap beribadah dan ianya tidak melalaikan seorang hamba daripada mengingati pencipta yang Maha Agung. Firman Allah taala,


رجال لا تلهيهم تجارة ولا بيع عن ذكر الله

Artinya, Lelaki-lelaki yang tidak melalaikan mereka oleh perniagaan dan jual beli daripada menyebut Allah Taala.


Kegiatan ekonomi Islam merupakan jalan untuk mencapai taqwa, melahirkan akhlak yang mulia ini adalah tuntutan tuhan. Kalau dalam sistem ekonomi kapitalis tujuannya semata – mata duit, tetapi dalam ekonomi Islam, modalnya adalah taqwa. Uuntuk mencapai taqwa dalam Islam, berekonomi adalah untuk memperbesar dan memperluaskan syariat Allah. Ekonomi diangap jihad dan ibadah, oleh itu ia tidak boleh terkeluar daripada landasan syariat. Begitu jugalah ibadat khususi sepeti solat, puasa dan lainnya tidak boleh diabaikan. Hasil daripada ekonomi yang berlandaskan syarak inilah, lahirnya masyarakat berkasih sayang dan bertimbang rasa.

Maka dengan itu, premis ekonomi Islam yang berasaskan taqwa adalah pusat bina insan yang cukup praktikal dan menguntungkan dunia dan akhirat. Maka wujudlah masyarakat yang saling hormat menghormati di antara pengguna dan pengeluar atau peniaga, maka lenyaplah unsur negatif seumpama zalim ,

mencekik darah, dan hasad. Natijahnya, sebagaimana firman Allah Taala,


بلدة طيبة ورب غفور

artinya, negeri yang baik dan mendapat keampunan tuhan


Ekonomi Islam juga mewujudnya suasana kekeluargaan. Pengurus seperti ayah dan ketua keluarga, manakala penyelia seperti abang dan kakak, manakala pekerja pula seumpama anak-anak yang semestinya dijaga hak- hak mereka. Baik berhubung perkara duniawi, mahupun ukhrawi seperti mengerjakan solat, puasa dan pendidikan Fardu Ain khusus untuk pekerja mereka. Pelangan yang berkunjung ke premis mereka seumpama tetamu yang bertandang ke rumah kita. Datangnya membawa rahmat, pulangnya menghapuskan dosa.


Manakala keuntungan menurut Ekonomi Islam hendaklah dipulangkan semula sebahagiannya kepada masyarakat yang memerlukan, yang kita namakan sebagai Zakat Perniagaan. Disamping itu juga, Islam mengalakkan bagi yang dikurniakan lebihan rezeki, agar bersedekah dan berbelanja kepada ahli keluarga , masyarakat dan golongan yang memerlukan. Artinya, keuntungan yang dinikmati oleh sesebuah syarikat atau individu hendaklah dipulangkan sebahagiannya kepada masyarakat yang memerlukan agar wujud kesaksamaan dan keseimbangan dalam masyarakat.


Islam menggariskan sistem ekonomi yang sangat adil dan saksama, ianya tidak sebagaimana sistem riba yang sangat menzolimi peminjam, contohnya Sistem Aqad Mudharabah , Syarikah dan Rahnu merupakan diantara sistem yang sangat terkenal pada ketika ini. Malahan keterlibatan Non Muslim dalam mengguna pakai sistem yang berasakan Islam ini lebih ramai, daripada umat Islam itu sendiri. Khususnya di negara kita Malaysia, keruntuhan ekonomi kapitalis yang diterajui Amerika mengandungi hikmah disebaliknya. Ianya memberi ruang sistem ekonomi Islam mengambil tempat dan menerajui dunia agar menggunakan sistem Islam, sekali gus mengangkat martabat Agama Islam itu sendiri sebagai Addin yang sebenar dan diredoi Allah.


Mudah mudahan dengan perlaksanaan Sistem Islam yang adil dan diuruskan pula oleh hamba-hambanya yang bertaqwa, kesejahteraan umat akan terjalin dan tidaklah kekayaan sesebuah negara hanya untuk golongan tertentu sahaja sebagaimana firmanNya,


كى لا يكون دولة بين اغنياء منكم

Artinya, Supaya tidaklah kekayaan berlegar dikalangan orang kaya diantara kamu –surah alhasr -7



No comments:

Post a Comment

Post a Comment