Followers

Monday, February 8, 2010

Pembahagian Manusia Berdasarkan Taubat






Pengarang kitab Qut Al-Qulub, berkata :

Manusia terbahagi kepada 4 kumpulan di dalam kaitannya dengan taubat. Setiap golongan mempunyai kedudukannya tersendiri.

1. Orang yang bertaubat dari dosa dan berterusan berada di dalam keadaan taubat serta pasrah, tidak pernah membisikkan kepada dirinya untuk kembali melakukan maksiat walau untuk sekali dan menggantikan segala kejahatan dengan kebaikannya. Orang ini dipanggil sebagai
" yang berlumba ke arah kebaikan". Taubat jenis ini di namakan taubat nasuha.

2. Orang yang terikat dengan taubatnya, niatnya tetap, tidak berusaha melakukan dosa, tidak pernah berniat melakukan dosa, tidak inginkannya dan tidak mementingkannya. Dia kadangkala diuji dengan melakukan dosa-dosa tanpa ada niat darinya. Dia juga sentiasa diuji dengan dosa-dosa kecil. Ini adalah antara sifat orang yang beriman, yang diharapkan tetap di atas jalannya kerana dia sudah berada di atas jalan orang-orang yang beriman.

3. Orang berdosa, kemudian dia bertaubat, kemudian dia kembali melakukan dosa, kemudian dia merasa menyesal kerana niat serta tindakannya melakukan dosa. Penyesalannya tu mendorongnya untuk melakukan ketaatan. Tetapi dia menangguhkan taubat. Selalu berbisik kepada dirinya agar tetap beristiqamah. Dia sukakan orang-orang yang bertaubat serta merasa tenang terhadap kedudukan orang-orang yang benar. Namun, ia belum menjadi kenyataan, dan kedudukan tersebut belum lagi terhasil kerana dia sering didorong oleh nafsunya, kebiasaan dan kelalaian yang sentiasa mengheretnya. Dia bertaubat setelah melakukan dosa, tetapi dia kembali mengulanginya.

4. Orang yang paling buruk keadaannya, paling besar bencana terhadap dirinya serta paling sedikit kurniaan Allah ke atasnya. Inilah orang yang melakukan dosa, kemudian diikuti dengan melakukan dosa yang seumpamanya, atau lebih besar darinya. Dia tetap melakukan dosa. Dia berbisik kepada dirinya untuk melakukannya. Dia tidak pernah berniat untuk bertaubat atau beristiqamah dan tidak pernah mengharapkan kebaikan. Dia juga tidak pernah takut kepada ancaman. Kedudukannya adalah antara kesombongan dan ketakburan.
Terdapat sebuah hadis yang berkenaan dengan manusia seumpama ini yang bermaksud :
" Binasalah orang yang kakinya terus menerus melangkah menuju ke neraka. "

Wallahua'lam..


1 comment:

  1. Assalamualaikum ..izin kan share
    ya...http://www.facebook.com/profile.php?id=580521984

    ReplyDelete