Followers

Friday, August 12, 2011

Ramadhan dari sudut kehambaan

Ibadat yang kita lakukan samaada puasa atau lain daripada puasa sememangnya ada mengandungi hikmah tertentu, yang membawa kepada kebaikan duniawi dan ukhrawi kepada manusia dan sememangnya kita yakin Allah swt tidak menjadikan sesuatu perkara dalam keadaan kosong dan hampa daripada kebaikan. Ini dinyatakan dalam al-quran sendiri sebagaimana firmanNya yang bermaksud :

(Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka.

Demikianlah ibadat puasa yang telah masuk hari kedua belas ianya penuh dengan hikmah kebaikan samaada dari sudut kesihatan yang mana sains sendiri yakni para doktor mengiktiraf lapar adalah salah satu jalah terbaik bagi manusia untuk beroleh ganjaran kesihatan

Dari sudut kemasyarakatan pula puasa mendidik semangat bantu membantu dalam menghulurkan makanan, juga infak kepada golongan fakir miskin dan mereka yang memerlukan. Ini dibuktikan oleh sabda junjungan besar kita Rasulullah saw dalam hadis mafhumnya, "Adalah sifat dermawan nabi pada bulan puasa seperti angin yang bertiup , sebagai tamsilan dermawan Rasulullah saw pada bulan Ramadhan lebih hebat berbanding bulan- bulan yang lain.

Puasa juga melahirkan jalinan perasaan sesama manusia , di antara miskin dan kaya. Juga hikmah puasa kita dapat merasakan penderitaan mereka yang ketandusan makanan seperti yang terbaru saudara seagama kita di Somalia, bukan sahaja ujian kemarau dan ribut juga peperangan saudara yang melanda di negara mereka menimbulkan keinsafan nikmatnya kehidupan kita ini.

Namun demikian, selain daripada hikmah puasa yang teramat banyak tersebut, ada perkara lain yang sangat penting kita titik beratkan iaitu sifat taabud kita dalam mengerjakan sesutu ibadah. Taabud atau ubudiah bermakna KEHAMBAAN, dan inilah kedudukan bagi kita seorang insan yang bertuhankan Allah taala yang maha agung, sifat ubudiah lahir dengan sebab kita kenal siapa diri kita yang dhaif dan lemah lantas kehasilannya kita dapat mengenali pencipta kita yang maha agung,yakni Allah swt sabda Rasulullah saw

من عرف نفسه فقد عرف ربه

Artinya: Barang siapa mengenali siapakah dirinya ia akan mengenali tuhannya

Ini bermakna, mereka yang benar-benar sampai kepada hakikah makrifah kepada Allah menjunjung dan melakukan suruhan dan perintah Allah adalah di atas dasar ianya adalah perintah Allah , bukan kerana ganjaran pahala semata – mata dan juga bukan kerana takutkan neraka semata – mata tetapi, adalah kerana kita sebagai hamba Allah dan sewajarnya sebagai hamba hendaklah taat kepada yang dihambakan yakni Allah swt disamping menjiwai sifat kehambaan dalam menjalani ibadat puasa. Matlamat mencari keredhaan daripada Allah swt hendaklah disemat kuat di sanubari kita.

Ulama salaf telah mengungkapkan kata- kata berikut:

الاحترام خير من العبادة

Ertinya ; penghormatan itu lebih baik yakni berharga berbanding ibadat

Maksudnya, mereka yang menjunjung perintah Allah dengan penuh penghormatan semata- mata mengharap keredhaan Allah adalah lebih baik daripada melakukan ibadah.

Dan apa yang kita faham, penghormatan hanya akan lahir bagi mereka yang kenal maksud hakikat kehambaan semata- mata kepada Allah, hanya mereka yang kenal dirinya dan zat yang maha agung barulah penghormatan kepada. Allah itu terbit dan dirasai dengan sebenar- benarnya.

Para sahabat r.a telah membuktikan sifat kehambaan yang murni, apabila turunnya sesuatu ayat al- quran samaada berbentuk tegahan atau perintah. Mereka akan melakukannya tanpa perlu berdolak- dalih atau mempersoalkannya apakah hikmahnya jika kami melakukan atau meningalkan maksud ayat tersebut? Ini sesuai dengan perintah Allah swt dalam al- quran yang bermaksud:

z

Rasulullah telah beriman kepada apa Yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang Yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): "Kami tidak membezakan antara seorang Dengan Yang lain Rasul-rasulnya". mereka berkata lagi: Kami dengar dan Kami taat (Kami pohonkan) keampunanMu Wahai Tuhan kami, dan kepadamu jualah tempat kembali".

Saidina Abu Bakar yang dikenal dengan gelaran As siddik kerana ia membenarkan peristiwa Israk Mikraj yang berlaku di luar logik aqal. Saidina Abu Bakar tidak bertanya dan bersoal- jawab kepada Rasulullah saw untuk menyakinkan dirinya, tetapi beliau terus beriman dengan sepenuh hati terhadap peristiwa tersebut.

Puasa yang disertai dengan sifat kehambaan dan keimanan serta mematuhi displin yang ditetapkan oleh Allah dan Rasul sahaja boleh menjadikan ia sebuah madrsasah latihah yang membuahkan kehasilan taqwa, sedangkan taqwa adalah kehasilah daripada puasa yang diterima Allah.

Untuk melayakkan seseorang diterima sebagai penuntut Ramdhan, sudah tentu dengan asas keimanan, tauhid yang murni dan sifat kehambaan. Ertinya perkara pertama yang perlu bagi peserta Ramdhan ialah persediaan keimanan yang syumul, merasai dan memahami sifat kehambaan dan mematuhi displin semasa latihan di kem Ramadhan, maka taqwa yang di anugerahkan Allah adalah sijil lulus bagi seorang peserta kem ramdhan setelah mereka memenuhi syarat- syarat seperti di atas.

Jika kita misalkan sebuah kereta aksesori yang cantik seperti lampu sport dan ring sport tidak akan membawa apa – apa erti kereta tersebut jika kereta tersebut tiada mempunyai enjin dan minyak. Demikian juga mereka yang menyambut Ramadhan tanpa kefahaman tuntutan iman dan erti kehambaaan, cuma sekadar mengharap hikmah puasa dan ganjaran sematamata adalah seperti sebuah kereta yang cantik tetapi malangnya tanpa enjin dan minyak

Dengan adanya persediaan rohani seperti yang dinyatakan diatas puasa kita akan menjadi ibadat dan tidaklah menjadi adat seperti kebanyakan masyarakat kita lakukan contohnya kita cuma hadir ke masjid pada malam-malam tertentu sahaja seperti malam jumaat dengan yasin dan air tawarnya, Nisfu Syaaban dengan yasin tiga kalinya dan tarawih bagi bulan puasa sahaja. Ada juga yang tidak pernah bersolat, atau solat jarang-jarang tetapi berpuasa penuh, hadir ke bazar Ramadhan dengan pakaian menjolok mata. Bagi mereka, puasa akan menambah kesyahduan syawal yang akan mereka sambut, tetapi bukan kerana sikap seorang hamba yang menjunjung perintah tuhannya.

Allah swt mewajibkan kita berpuasa dengan ayat wahai orang yang beriman ini menbawa erti puasa yang sebenar adalah bagi mereka yang menghayati konsep iman. Allah menyembunyikan namanya dengan mengunakan lafaz عليكم الصيام كتب

Tidak dengan lafaz كتب الله عليكم الصيام membawa maksud kefarduan puasa bagi orang yang beriman tidak perlu di persoalkan lagi semestinya daripada perintah Allah aza wajalla Dan Allah mengakhiri ayat puasa tersebut dengan lafaz لعلكم تتقون

Sebagai isyarat natijah daripada puasa adalah sifat taqwa. Kerana pentingnya Iman dalam melaksanakan ibadat puasa maka Rasulullah saw bersabda:

من صام رمضان ايمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

Ertinya : Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dalam keadaan iman dan mengharap-harap ganjaran daripadaAllah swt, neccaya diampun baginya dosa terdahulu –riwayat Bukhary

Iman melahirkan amal, namun amal tanpa iman adalah sia – sia. Demikian juga mereka yang beriman tetapi tidak beramal adalah seperti pokok yang tidak berbuah, dan mereka yang beramal tetapi tidak beriman seperti pokok yang berbuah tetapi kesemuanya buruk dan membusuk.

Hadis nabi yang diriwayat kan oleh imam muslim mengatakan iman ada 73 cabang hinga 79 cabang, namun demikian iman jika kita umpamakan iman mempunyai jasad, jasad iman hanya satu jika rosak iman tersebut tidak ada gantinya , kerana itulah mereka yang membenarkan kitab al- quran dan menolak kitab yang lain dianggap sebagai tidak beriman dengan al- quran. Demikian juga sebaliknya beriman dengan taurat, tetapi menolak al- quran pada hakikatnya mereka pada masa yang sama menolak ajaran taurat juga.

Kefarduan puasa difardukan setelah dua tahun Rasul SAW berhijrah di madinah. Pada masa itu para sahabat r.a yang merupakan generasi terbaik di sepanjang zaman. Jiwa dan rohani mereka telah penuh dengan keimanan. Mereka bukanlah semata-mata hebat dengan melaksankan puasa, tetapi keimanan dan sifat kehambaan memenuhi ruang jiwa mereka. Rasulullah saw dalam memberi komen tentang Saidina Abu Bakar yang sangat kuat imannya. Rasulallah saw bersabda yang maksudnya, " Tiadalah kelebihan Abu Bakar kerana banyak berpuasa dan solat, tetapi kerana siir yang ada didalam hatinya ( siir yang dimaksudkan ialah keimanan yang mantap)

Ayat Al- Quran yang mewajibkan berpuasa berada pada nombor 183, tetapi ayat yang mewajibkan qisas berada pada ayat 178 , ertinya lebih dahulu daripada ayat mewajibkan puasa , kalau kita mahu diiktiraf sebagai orang yang beriman dengan kefarduan puasa, kita juga hendaklah mengiktiraf kefarduan qisas. Jika kita tidak mengiktiraf kefarduan qisas secara langsung sebenarnya kita tidak mengiktiraf kefarduan puasa juga. Kerana persoalan iman adalah satu persoalannya, apakah puasa orang yang tidak beriman diterima ALLAH ? Kerana syarat sah puasa adalah beriman, sedangkan sebagaimana di terangkan di atas tadi, iman hanya satu jika rosak maka yang lain juga menjadi rosak.

Pentingnya iman dalam melaksanakan sesuatu ibadat dapat digambarkan daripada hadis berikut:

كنا مع النبي ص نحن فتيان حزاورة فتعلمنا الايمان قبل ان نتعلم القران ثم تعلمنا القران فازددنا به ايمانا

Adalah kami bersama nabi saw, pada masa itu kamu muda belia kami belajar memahami iman sebelum kami belajar al- quran kemudian barulah kami belajar al- quran, maka Allah menambah dengan sebab al- quran akan iman kami.

Dan sebagai penutupnya saya berpesan kepada jiwa saya yang dhaif ini juga kepada saudara- saudara agar kita menghayati Ramadhan dalam erti kata yang sebenar dengan penuh keimanan dan bersifat kehambaan kerana Allah swt.

Allah swt meletakkan asas utama penciptaan manusia adalah untuk menghambakan diri kepada Allh swt semata- mata sebagaimana firmannya:

وما خلقت الجن والانسان الا ليعبدون

Dan tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadat kepada ku

Abdullah bin Abbas mentafsirkan makna liyakbudun dengan arti liyakrifun( supaya mereka mengenali aku)ayat Al- Quran ini membuktikan tujuan utama penciptaan manusia dan pentingnya menghayati konsep ubudiah dalam setiap amalan kita..

No comments:

Post a Comment