Followers

Friday, March 12, 2010

Pesanan Nabi Muhammad saw

1. Menumpukan perhatian terhadap pengabdian diri kepada Allah

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi Muhammad saw bersabda: " Allah swt berfirman, " Wahai anak Adam ! Luangkanlah dirimu untuk beribadat, nescaya Aku akan penuhkan dadamu dengan kecukupan, dan Aku menutup kefakiran kamu. Jika kamu tidak melakukannya nescaya Aku membuatkan diri kamu sentiasa dalam keresahan dan Aku tidak menutup kefakiranmu. " (Riwayat alTirmizi)

2. Nafsu tidak akan kenyang

Maksud Hadis; Daripada Anasra, Nabi saw bersabda; " Seandainya anak Adam mempunyai dua lembah harta tentu dia masih menginginkan yang ketiga. Padahal yang memenuhi perut anak Adam hanyalah tanah-tanah ( kuburnya ) dan Allah tetap menerima taubat orang yang ingin bertaubat. ( Riwayat Al-Bukhari & Muslim )

3. Kekayaan yang sebenar

Maksud hadis : Daripada Abu Hurairah ra, Nabi saw bersabda: " Bukanlah kekayaan itu dengan banyaknya hartabenda, tetapi kekayaan sebenar ialah kekayaan jiwa."
(Riwaya al-Bukhari & Muslim)

4. Menghargai segala nikmat Allah

Ertinya : " Daripada Abu Hurairah ra, Nabi saw bersabda: " Lihatlah kepada orang yang lebih bawah daripada kamu, dan janganlah kamu melihat orang yang lebih tinggi daripada kamu, ianya lebih wajar, agar kamu tidak memperkecilkan nikmat Allah," (Riwayat Muslim)

5. Dua mata yang terselamat

Ertinya : Daripada Ibn Abbas ra, Nabi saw bersabda, Dua mata yang tidak disentuh oleh api neraka, mata yang menangis kerana takutkan Allah dan mata yang berjaga malam mengawal 'jalan Allah'." (Riwayat atTirmizi)

6. Berwaspada daripada terleka dengan suatu yang tidak kekal

Maksud Hadis: Daripada Abdullah bin al-Syikhir ra, Nabi saw bersabda: " Wahai anak Adam! Adakah kamu memiliki daripada harta kamu melainkan apa yang kamu makan, lalu engkau menghabiskannya, atau engkau memakainya lalu engkau melusuhkannya, atau engkau bersedekah lalu engkau kekalkannya (pada hari pembalasan)." (Riwayat Muslim)

7. Tiada ketenangan dengan kepincangan akhlak

Ertinya: Daripada al-Nawwas bin Sam'an ra, : Aku bertanya kepada Nabi saw tentang kebaikan dan dosa, lalu baginda menjawab :" Kebaikan adalah akhlak yang baik, manakala dosa ialah apa yang berbolak-balik di dalam dada engkau dan engkau tidak gemar manusia mengetahuinya." (Riwayat Muslim)


No comments:

Post a Comment