Followers

Thursday, January 14, 2010

Persamaan Darjat dan Keturunan Di Dalam Islam

Marilah kita bersyukur kepada Allah, bahawa kita ini ditakdirkan olehnya sebagai orang Islam. Islam adalah agama benar yang diredha oleh Allah, dan kita disuruh taat kepada apa yang diperintahkan oleh Allah dan menjauhi apa yang dilarangnnya.


Tersebutlah sesuatu kisah yang terjadi pada masa Khalifah umar Ibnul-Khattab. Seorang raja terakhir dari kerajaan Ghassasinah yang bernama Jabalah Ibnul Aiham. Sesudah ia menganut agama Islam, dia datang ke Mekkah untuk mengerjakan tawaf keliling Kaabah dalam rangka melaksanakan ibadah haji.


Sewaktu mengerjakan ibadah tawaf itu tiba-tiba, hujung kainnya dengan tidak sengaja terpijak oleh seorang Arab Dusun yakni Badwi. Jabalah melihat ke belakang dengan sangat marah, lalu ditamparnya orang Arab Dusun itu dengan kerasnya. kejadian itu akhirnya diketahui oleh Khalifah Umar, yang kemudian menjatuhkan hukuman.


Orang Arab Dusun itu diberi peluang untuk membalas. Tampar dibalas dengan tampar. Ketika Jabalah menolak hukuman itu, kerana dia adalah seorang raja, sedangkan orang Arab Dusun itu hanya rakyat jelata, Khalifah Umar dengan tegas menjawab: “ Islam telah menyamakan darjat di antara kamu berdua.”


Pada masa hayat rasulullah s.a.w, pernah terjadi pula peristiwa yang hampir sama. Seorang yang bernama Abu Zar Al-Giffari yang sedang berbincang dengan orang negro

di hadapan Rasulullah. Perbicaraan antara keduanya, rupanya semakin panas sehingga Abu Zar mengeluarkan kata-kata ‘ ya-bna-saudaa,’ yang bermaksud; Hai anak keturunan kulit hitam..

Maka ketika itu juga Rasulullah memandang Abu Zar sambil berkata ;

طف الصاع! طف الصاع! ليس لابن البيضاء علي ابن السؤداء فضلا الا بعمل صالح

Ertinya;’ keterlaluan, keterlaluan..tidak ada kelebihan kulit putih atas keturunan kulit hitam kecuali dengan amal yang soleh.’’


Belum lagi selesai Rasulullah mengucapkan kata-katanya ini, Abu Zar dengan sekelip mata telah turun dari singgahsana keangkuhnnya ke suasana persamaan darjat. Maka Abu zar letakkan pipinya ke atas tanah, dan berkatalah ia kepada hamba negro itu dan berkata, " berdirilah saudaraku dan pijaklah pipiku.’’


Demikianlah dua kejadian yang masing-masing terjadi pada masa Khalifah Umar dan masa hayat nabi ini . Dua kejadian ini menunjukkan bahawa keangkuhan dan kesombongan, suatu perbuatan yang tidak dapat dibenarkan oleh Islam. Dalam peristiwa ini dicontohkan, keangkuhan yang timbul kerana orang merasa dirinya lebih tinggi dari orang lain kerana kekuasaan yang ada padanya, jawatan atau kedudukan.


Dalam hubungan ini, pertama sekali perlu kita ingat ialah, prinsip persamaan yang diajarkan oleh Islam. Prinsip persamaan ini harus dijunjung tinggi oleh umat Islam dan tidak boleh digangu gugat oleh adanya perasaan-perasaan yang dirinya lebih tinggi dari orang lain kerana faktor kekayaan, kedudukan, keturunan, kepandaian dan kecantikan dan lain-lainnya. Islam telah menanamkan ajaran persamaan ini, umpamanya dalam ibadah haji.


Dalam melaksanakan ibadah haji, ada kewajipan mengenakan pakaian ihram, yang terdiri dari kain putih bersih tanpa jahitan. Maka, kaum muslimin dari mana penjuru dunia pun, tidak peduli dari bangsa apa pun, kulit hitam atau putih, lelaki atau wanita, dalam ibadah haji itu diwajibkan memakai pakaian ihram.


Juga, tidak peduli walaupun mereka yang berpangkat presiden, menteri, kaya atau miskin dan sebagainya. Ketika itu mereka wajib menanggalkan pakaian kebesaran dan segala macam bintang dan tanda pangkat, untuk diganti dengan pakaian yang sangat sederhana dan seragam dengan orang lain, iaitu putih bersih tanpa jahitan.


Ketika itu tidak ada perbezaan antara kulit hitam dan kulit putih, antara yang berpangkat dan yang tidak. Ketika itu yang ada hanyalah hamba Allah yang daif dihadapan keagungan dan kebesaran Allah. Mereka semuanya sama dalam pandangan Allah. Firman Allah:

يايها الناس اناس انا حلقنكم من ذكر وانثي وجعلنكم شعوبا وقبا ئل لتعارفواج ان اكرمكم عند الله اتقكمج ان لله عليم حبير ﴿31﴾

Ertinya: wahai manusia, sesungguhnya kami jadikan kamu dari lelaki dan wanita, dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku, supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia dalam pandangan Allah ialah mereka yang paling takwa diantara kamu (Al-Hujurat;13)


KETELADANAN RASULULLAH S.A.W.


Contoh teladan yang baik mengenai hal ini, dapat kita lihat dalam diri Rasulullah sendiri. Di tangan Rasulullah ada dua kekuasaan iaitu, kekuasaan keagamaan dan kekuasaan keduniaan. Tetapi baginda dengan sifat yang tawaduk, enggan menunjukkan diri beliau sebagai seorang sultan, seorang raja atau kepala Negara.


Pernah baginda berkata kepada sahabat-sahabatnya; " janganlah memuji-muji dan menyanjung-nyanjungku, seperti halnya orang Nasrani menyanjung-nyanjung Isa Ibnu Maryam, sebab aku ini bukan lain hanyalah hamba Allah dan rasulnya.’’


Pada suatu hari, Rasulullah mendatangi sekumpulan sahabat-sahabatnya dengan memakai tongkat. Ketika para sahabat itu berdiri kerana kedatangnya itu, beliau berkata kepada mereka; ‘’ Tak payah kamu berdiri seperti orang-orang asing berdiri, sebahagian dari mereka memuliakan sebahagian yang lain.’’


Dalam pada itu, jika Rasulullah menghadiri majlis sahabat-sahabatnya, beliau memilih duduk di mana sahaja tanpa memilih tempat. Beliau sering pula bergurau dengan sahabat-sahabatnya, bergaul dan bercakap-cakap, serta bersenda gurau dengan anak-anak mereka dan memeluknya di pangkuan beliau. Beliau memenuhi undangan orang biasa dan hamba sahaya.

Beliau mengunjungi orang-orang sakit yang jauh di luar kota dan memaafkan orang yang minta maaf.


Beliau lebih dulu memberi salam kepada orang yang dijumpainya, dan beliau pula lebih dulu menghulurkan tangan kepada sahabat-sahabatnya untuk bersalaman. Jika ada orang mahu menghadap beliau padahal beliau sedang bersolat, beliau mempercepat solatnya lalu beliau bertanya ada hajat apa tamunya itu.

Beliaulah orang yang memiliki jiwa paling baik dan suci di antara manusia, dan paling banyak tersenyum, kecuali saat turunnya wahyu dan saat memberi nasihat dan pada waktu berkhutbah. Kemudian apabila dirumah, beliau sendiri yang menjahit pakaiannya, memerah susu kambingnya, menjahit kasutnya, menguruskan dirinya sendiri dan menambatkan untanya. Beliau makan bersama-sama khadamnya. Beliau selalu melayani hajat orang-orang yang lemah, orang –orang yang dalam kesukaran dan orang-orang miskin.


Rasulullah juga sangat suka merendahkan diri dan menjauhui dari sifat-sifat angkuh dan sombong.


Semoga kita dapat meneladani sifat-sifat baginda ini, agar kita sekalian dapat membimbing diri kita sendiri, keluarga dan masyarakat serta negara tercinta, menuju keredhaan ALLAH...

No comments:

Post a Comment