Followers

Thursday, June 25, 2009

INSAN YANG BERKUALITI

Kualiti dari segi makna menurut kamus Dewan Bahasa ialah sesuatu yang tinggi nilai dan mutunya . Dalam Islam pun Allah swt dan Rasulnya menggalakkan umat Islam melakukan sesuatu perkara samada pekerjaan di dunia, lebih-lebih lagi urusan Akhirat dengan sebaik mungkin. Ini digambarkan oleh Allah dalam Al-qurannulkarim.

Dengan firmanNya di dalam surah al-Mulk yang berbunyi,
تبارك الذى بيدك الملك وهو على كل شيء قدير . الذى خلق الموت الحياة ليبلوكم ايكم احسن عملا وهو العزيز الغفور
Ertinya :
Maha suci Allah yang ditangannya lah segala kerajaan dan dia maha kuasa atas segala sesuatu. Ialah Allah yang menjadikan mati dan hidup supaya dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang paling baik amalannya dan dia maha perkasa
lagi maha pengampun – surah almulk 1-2

Daripada keterangan ayat di atas, jelaslah kepada kita sesungguhnya Allah menjadikan kita hidup. Sampai ketikannya, dimatikannya pula sebagai ujian kepada kita sejauh mana kehidupan kita di atas muka bumi Allah. Adakah benar- benar menjadi hambanya yang beriman dan beramal soleh dan apakah kita cuma berlakon dan bersandiwara?. Sekiranya manusia kagum dan memuji kita, namun pada hakikatnya disisi Allah, amalan kita tiada nilainya seperti debu yang diterbangkan angin.

Antara salah satu syarat agar amalan kita berkualiti dan diterima Allah adalah dengan
mengikhlaskan ibadat kita kepada Allah swt dan berkualitinya sesuatu ibadat yang kita lakukan tidaklah memadai dengan berbekalkan ikhlas semata-mata, ianya perlulah mengikut prosidur atau syarat dan rukun sesuatu ibadat yang hendak kita lakukan agar ianya benar-benar mengikut kehendak Allah dan Rasulnya. Semuanya ini tidak akan kita ketahui jalan dan caranya melainkan setelah kita terjun ke medan belajar ilmu agama dan menghayatinya.

Manusia yang berkualiti menurut acuan agama adalah insan yang dapat
menggabungkan urusan dunia dan akhiratnya menurut kehendak agama. Ungkapaan yang biasa kita dengar iaitu ,
حبل من الله وحبل من الناس artinya,
Hubungan kita dengan Allah dan hubungan kita sesama manusia.

Malahan, Islam sangat menitik beratkan soal hubungan sesama Islam sebagaimana amaran daripada junjungan besar kita Nabi Muhammad saw terhadap sesiapa yang tidak ambil peduli nasib saudara seagamanya dengan sabdanya,
من لم يهتم بامر المسلمين فليس منهم
Ertinya,
Barang siapa yang tidak mengambil berat tentang urusan kaum muslimin, maka tiadalah dia daripada golongan mereka.

Malahan hikmah difardukan solat jumaat, seminggu sekali dalam keadaan berjamaah adalah untuk mencernakan dua hubungan , pertamanya hubungan kita dengan Allah di dalam solat jumaat tersebut dan juga hubungan sesama Islam, apabila dilakukan secara berjemaah.

Di dalam hadis yang lain pula, Rasulullah ada bersabda افضل الناس
انفعهم للناس
Ertinya,
Sebaik-baik manusia ialah mereka yang terlebih banyak memberi kemanfaatan kepada manusia yang lain.

Perhatikanlah maksud daripada hadis ini ialah, Islam
mengiktiraf sumbangan seseorang itu samaada dari segi material, buah fikiran, seperti buku-buku yang bermanfaat, pendidikan yang melahirkan insan bertaqwa dan apa jua gerak kerja yang menbawa kepada pembangunan insan samaada rohani mahupun jasmani.
Berbanding dengan amalan ibadat yang tertentu kepada kepentingan individu, adakalanya hendaklah ditinggalkan apabila ianya bertembung dengan kepentingan umum seperti tuntutan jihad apabila musuh telah menyerang sesebuah negara Islam. Maka di saat itu ibadat sunat seperti berzikir, iktiqaf di masjid dan sebagainya hendaklah wajib ditinggalkan untuk sama-sama mempertahankan negara daripada pencerobohan musuh.

Dan apabila kita membicarakan tajuk insan berkualiti, tentu sekali kita tidak dapat lari daripada membicarakaan
konsep modal insan ataupun dalam arti kata yang lain manusia yang berkemahiran, berketerampilan dan menghayati tuntutan nilai-nilai agamanya seperti ikhlas, benar, jujur dan bersunguh-sungguh dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan dalam keadaan istiqamah.
Modal insan yang melahirkan insan berkualiti ini bukanlah perkara baru dalam Agama kita. Ianya telah diterajui oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad saw dengan sabdanya yang berbunyi,
ان الله يحب احدكم اذا عمل ان يتقنه
Ertinya:
Sesunguhnya Allah kasih kepada seorang kamu, apabila ia melakukan sesuatu pekerjaan, ia melakukannya dengan penuh kemahiran.

Namun realiti yang berlaku, tidak sebagaimana anjuran daripada hadis diatas. Umat Islam
masih ketinggalan dari sudut kemahiran dan kepakaran. Kita masih lagi bergantung keadaan negara-negara bukan Islam dan tidak kurang juga urusan kerja yang dikendalikan orang Islam tidak bermutu dan sambil lewa, yang akhirnya permintaan masyarakat beralih angin kepada syarikat bukan Islam.

Jika di kedai-kedai, lain pula ceritanya. Kerap kali kita dengar ada segelintir sikap peniaga Islam yang sombong dan layanan yang ‘hendak tak hendak’ kepada pelangannya.
Berbeza dengan cara layanan kedai bukan Islam yang memuaskan hati pelangan. Inilah beberapa contoh kegagalan umat Islam dalam memahami tuntutan nilai agama Islam. Tetapi nilai tersebut diambil pakai oleh orang-orang bukan Islam. Amatlah rugi, pusaka yang ditinggalkan oleh junjungan besar kita nabi muhaammad saw tidak dipraktikkan di dalam kehidupan kita umat Islam.

Amatilah corak kepimpinan khalifah Umar bin Abdul Aziz, walupun beliau memerintah cuma dua tahun lima bulan sahaja namun
keagungan dan kemasyhuran beliau tidak ada tolok bandingnya selepas keagungan khulafa Arrasyidin yang empat.

Diceritakan daripada beberapa tokoh ulama semasa pemerintahan Umar Abdul Aziz, serigala tidak mengganggu kambing ternakan. Tetapi apabila berlaku suatu malam, segerombolan kambing diterkam oleh serigala, maka tahulah mereka yang khalifah telah mati melalui tanda-tanda bahawa serigala telah mengganggu ternakan mereka.

Cerita tentang
keadilan dan kejujuran beliau ialah pada suatu malam, beliau didatangi oleh seseorang di atas suatu urusan kenegaraan. Maka beliau menghidupkan lilin daripada harta kerajaan namun apabila beliau ditanya tentang urusan peribadi, beliau memadamkan lilin tersebut dan menggunakan lilin yang lain, apabila ditanyakan kepada beliau, mengapa dilakukan sedemikian rupa? Katanya, “Sebentar tadi engkau menanyakan urusan kerajaan, maka aku gunakaan lilin daripada harta kerajaan. Tetapi apabila engkau bertanya urusan peribadi, haram bagiku untuk mengunakan lilin daripada harta kerajaan.

Untuk melahirkan pasukan tentera yang kuat, bukan sahaja jumlah ramai yang menjadi ukuran dan persenjataan yang moden. Tetapi, tentera yang
terlatih dan berdisiplin juga adalah penting. Dalam erti kata yang lain, tentera yang berkualiti sebagaimana pemimpin agung Salahuddin al-Ayubi, memastikan tentera yang di hantar ke medan jihad adalah mereka yang istiqamah mengerjakan solat tahajud. Ini bermakna untuk meraih kemenangan, tentera Islam memerlukan kekuatan rohani dan jasmani serta pendampingan yang kuat dengan pertolongan daripada Allah swt. Jumlah yang ramai belum tentu menjamin kemenangan kepada sesebuah pasukan tentera.

Demikianlah serba sedikit tentang maksud insan yang berkualiti dalam Islam. Sama-samalah kita terapkan dalam diri dan jiwa kita dengan nilai-nilai mulia dan terpuji serta istiqamah dalam semua amal ibadah kita, agar menjadi muslim sejati serta berkualiti.








Friday, June 19, 2009

Yakin dan Keimanan

Dua perkara ini sangat sinonim dengan agama Islam yang kita anuti ini, berdasarkan kepada hadis junjungan besar Rasulullah saw sangat menekankan betapa keyakinan dan keimanan memainkan peranan yang penting bagi mencerminkan ciri-ciri seorang hamba Allah. Bukannya hamba kepada manusia, jawatan, nafsu dan corak pemikiran yang tidak berdasarkan Islam yang diredhai.


قال رسول الله ص اليقين ايمان كله

Ertinya, yakin itu adalah iman keseluruhannya.

Daripada hadis di atas, fahamlah kita betapa pentingnya keyakinan yang membuahkan keimanan kepada Allah swt kerana keimanan terbina di atas kepercayaan iaitu bermula daripada percaya kepada Allah, para anbianya, malaikatnya, kitab yang diturunkannya, seterusnya percaya kepada hari kebangkitan dan terakhirnya percaya kepada qada’ dan qadarnya. Serta percaya kepada rukun iman yang enam ini memerlukan keyakinan.

Bagi mereka yang menghafal sahaja Rukun Iman tetapi tidak menyakininya bukanlah orang yang beriman, sekalipun mereka menunaikan tuntutan Rukun Islam dengan sebaiknya.


Dalam banyak hal yang berhubung kait dengan soal agama, orang Islam mesti yakin dengan Islam dan di antara buah keyakinan yakni hasil daripada keyakinan ialah, orang Islam hendaklah merasa mulia dengan Islam yang dianutinya samaada semasa Islam berada di puncak kejayaan dan dihormati kawan dan lawan ataupun disaat islam berada di lembah penghinaan dan tekanan.

Ambillah pengajaran daripada generasi sahabat r.a yang merupakan generasi terbaik untuk ditauladani di saat Islam dihina dan dagang para sahabat setia mempertahankanya dan di saat Islam dijulang dan menempuh kejayaan, para sahabat dengan penuh tanggung jawab dan amanah menjulang Islam dengan penuh ketaqwaaan .


Dan orang Islam juga mestilah yakin kepada janji Allah dan rasulnya. Allah berjanji kepada umat Islam, dan rasul juga berjanji di dalam hadisnya, Allah akan memberi pertolongan kepada agama Allah dan meninggikannya. Allah akan memberi kemenangan kepada Islam dan memuliakan penganutnya dan Allah akan memakmurkan dunia ini dengan pemimpin- pemimpin yang soleh. Serta akan tiba saatnya di mana golongan kufar, zalim dan fasik akan menempuh kehinaan dan kekalahan sepertimana yang berlaku kepada sejarah umat Islam di zaman Rasulullah saw.


Al-quran menceritakaan kepada kita di saat Islam ditekan dengan sehebat-hebatnya, maka para sahabat bertanya kepada Rasululah, bilakah pertolongan Allah akan sampai? Maka Rasulullah memberi jaminan dengan katanya, ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah sudah hampir.

Ini tidak bermakna para sahabat r.a tidak yakin dengan pertolongan Allah, tetapi cuma untuk menetapkan dan memperbaharui keyakinan yang sememangnya telah ada di sanubari umat pilihan ini. Dan tiada siapapun yang sangka seorang yang didakyah dengan berbagai gelaran dan nama yang keji seperti muhammad gila, tukang sihir, tukang tilik, pemecah belah, dan mengkufurkan berhala sembahan mereka akhirnya kini diterima oleh masyarakat dan berbondong- bondonglah manusia menerima ajaran tauhid yang dibawa baginda saw.

Andainya keyakinan berdiri di atas kepercayaan kepada janji-janji Allah dan rasul, maka begitu jugalah syakwasangka dan tidak yakin yang merupakan ciri- ciri kekufuran dan munafik. Lantas sifat mereka ini didedahkan oleh Allah dan rasulnya. Mereka ini jugalah yang meragui janji Allah dan sampai kepada peringkat menafikan hukum hakam yang termaktub di dalam Al-quran.

Sama-samalah kita renung dan bandingkan keyakinan yang ada pada para sahabat di saat mereka diuji dengan ujian getir dan bagaimanakan sifat orang-orang munafik apabila melihat ujian daripada Allah swt? Mereka menafikan janji-janji Allah,

اذ جاءوكم من فوقكم ومن اسفل منكم واذ زاغت الابصار وبلغت القلوب الحناجر وتظنون باالله الظنونا . هنالك ابتلى المؤمنون وزلزلوا زلزالا شديدا . واذ يقول المنافقون والذين فى قلوبهم مرض ما وعدنا الله ورسوله الا غرورا- الاحزاب 10-

Artinya : Ketika mereka datang kepada mu dari atas dan daripada bawah dan ketika tidak tetap lagi penglihatan mu dan hati mu menyesak naik sampai ke kerongkong dan kamu menyangka kepada Allah dengan bermacam- macam prasangka, disitulah diuji orang-orang mukmin dan digoncangkan hatinya dengan goncangan yang sangat kuat dan ingatlah, ketika orang- orang munafik dan orang-orang yang berpenyakit dalam hatinya berkata, Allah dan Rasulnya tidak menjanjikan kepada kami melainkan tipu daya . al-Ahzab ayat 10-12

Di saat umat Islam di Palestin diganyang oleh Yahudi laknatullah, wujudnya suara-suara sumbang daripada orang Islam sendiri yang mencerminkan mereka tidak yakin dengan janji Allah dan Rasul dengan nada sesal dan takut. Mereka mengatakan, umat Islam palastin tidak akan menang kerana Yahudi mempunyai angkatan senjata yang tercanggih dan lagi pula, Amerika adalah sekutu kuat bagi negara haram Yahudi. Sedangkan Rasulullah dan sahabat mengalahkan tentera musyrikin yang lengkap bersenjata dengan hanya beberapa bilah pedang. Selainnya pelepah tamar yang ditajamkan serta bilangan tentera yang sedikit, cuma seramai 313 orang sahaja .

Tentera Islam juga pernah dikalahkan sebagai satu pengajaran kepada mereka dan umat sesudahnya agar sentiasa bergantung dan menyakini pertolongan Allah. Bukannya menyakini banyaknya tentera Islam seperti yang berlaku dalam peperangan Hunain, apabila pada peringkat awal tentera Islam dikalahkan.


Dan salah satu lagi sifat manusia yang tidak yakin dengan janji Allah dan rasul ialah takutkan manusia lebih daripada takutkan Allah yang maha berkuasa. Fenomena ini didedahkan oleh Alah didalam Al- quran dengan firmannya اتخشون الناس كخشبة الله او اشد خشية

Artinya, adakah kamu takutkan manusia lebih daripada kamu takutkan Allah ataupun lebih takut lagi?

Buktinya daripada ayat tersebut ialah kepatuhan negara-negara Islam kepada telunjuk kuasa besar khususnya Amerika, tidak kurang juga yang takut menegakkan kebenaran apabila diugut oleh manusia engkar dan takut menyatakan kebenaran kerana takutkan kehilangan mata pencarian dan sebagainya yang mirip kepada contoh takutkan manusia lebih daripada takutkan Allah swt.

Dan salah satu tanda lemahnya keyakinan seseorang kepada Allah yang maha esa sebagaimana firmannya yang berbunyi,

الذين يتخذون الكافرين اولياء من دون المؤمنين ايبتغون عندهم العزة فان العزة لله جميعا- النساء 139

Artinya : Segala mereka yang mengambil orang kafir menjadi pembantu mereka selain orang mukmin. Adakah kamu mahu mencari kemuliaan disisi orang kafir? Maka sesungguhnya kemuliaan itu bagi Allah sekeliannya. Surah an-nisa ayat 139


Tidak kurang juga sikap sebahagian umat Islam yang mengagung agungkan kuasa besar barat dan membiarkan saudara seagama mereka dibunuh. Mereka seolah-olah mencari kemuliaan dan kekuatan dengan berada di bawah telunjuk kuasa besar, walhal kemuliaan yang hakiki apabila tunduk dan patuh di bawah kekuasaan Allah .

Mereka yang mempertikaikan hukum Alah seperti hudud dan qisas juga mencerminkaan ketidakyakinan mereka dengan Allah dan tidak beriman dengannya dan jika sekiranya saidina Umar masih hidup, nescaya beliau akan memancung mereka yang berani mempertikaikan hukum Allah ini.

Kata – kata seumpama negara kita tidak sesuai dilaksanakan hukum hudud kerana masyarakatnya majmuk, undang- undang Islam jika dilaksanakan negara akan mundur, jika hukuman rejam dijalankan habislah batu-batu di negara kita, ini semua perkataan yang mencerminkan tidak berimannya yang berkata dan mereka menzohirkan ketidakyakinan mereka dengan Islam itu sendiri.


Percayalah, zaman kegelapan bagi Islam telah berlalu, fajar Islam semakin menyerlah di serata pelusuk dunia sekalipun ditekan dengan barbagai-bagai tekanan hari esok dan seterusnya adalah untuk Islam dan pendokongnya. Sesiapa yang menentangnya atau menjauhkan diri daripada kebangkitannya, akan tertinggal dan terasing kebelakang. Mereka akan tenggelam dalam kehinaan sebelum menerima azab yang pedih disisi Allah swt. Marilah kita sama-sama menyemarakkan kebangkitan Islam dengan bersama-sama bantu membantu mengangkat Islam kemartabat yang sepatutnya.


Saidina Ali dalam menerangkan maksud yakin, mengatakan Islam itu ialah penyerahan dan penyerahan itu ialah keyakinan dan keyakinan itu ialah percaya dan percaya itu ialah berikrar dan ikrar itu ialah menunaikan dan menunaikan itu ialah amal, bahawasanya orang mukmin itu dikenal keimanannya dari amalnya, orang kafir dikenal kekafirannya dari keingkarannya.

Thursday, June 11, 2009

Islam Agama Keadilan Untuk Semua

Agama Islam adalah agama yang diredhai Allah sebagaimana firmannya,

ان الدين عند الله الاسلم

Artinya, Sesunguhnya agama yang mendapat keredhaan Allah adalah Agama Islam

Maka, selain daripada Islam samada agama samawi seperti agama Kristian dan Yahudi ataupun agama Wasani yang melakukan penyembahan kepada berhala dan patung adalah tidak mendapat restu dan keredhaan Allah. Golongan ini digelar sebagai golongan kafir atau golongan yang engkar dengan Allah swt.


Oleh kerana agama Islam yang kita anuti ini adalah agama daripada Allah yang maha kuasa dan maha mengetahui, justeru itu tidak hairanlah bagi yang mahu berfikir dan mengambil iktibar daripadanya, bahawasanya Islam adalah agama yang cukup sempurna yakni syumul dalam apa jua aspek kehidupan manusia samada dunia mahupun akhirat .


Islam datang dengan membawa tamadun istimewa yang menghubungkan antara bumi dan langit , antara dunia dan akhirat, antara akal dan hati serta menyatukan antara kepentingan peribadi dan masyarakat.


Islam adalah tamadun yang membangunkan ilmu , memajukan reka cipta material disamping menitik beratkan ketinggian rohani dan akhlak Islam bukannya seperti lain- lain tamadhun yang memakmurkan dunia dengan meruntuhkan akhirat, tetapi Islam membawa keseimbangan dan kesempurnaan di dalam kehidupan .


Islam bukannya Agama yang menolak kemajuaan Islam, juga bukannya agama yang melawani fitrah kejadian manusia. Oleh kerana itulah Islam menentang hidup bersendirian tanpa berkahwin sebagaimana para padri dan rahib kristian yang memandang perkahwinan adalah sesuatu yang menjijikkan maka perkahwinan tidak sesuai bagi mereka para paderi- paderi.

Sabda Rasulullah saw لا رهبانية فى الاسلام Ertinya, Tiada konsep menyendiri di dalam Islam


Terdapat segelintir dari kalangan umat Islam sendiri yang beranggapan salah tentang Islam yang bagi mereka, jika mengikut Islam yang berlandaskan al-Quran dan Hadis, maka mundurlah negara kita. Walhal al-Quran sendiri menyuruh umatnya bertebaran mencari rezeki sesudah solat jumaat dan Rasululah menasihati umatnya agar menjadikan pekerjaan sebagai salah satu cabang ibadah .


Bagi mereka lagi, jika Islam memerintah kita semua tidak ada peluang lagi untuk berhibur dan melakukan aktiviti sukan, sedangkan Rasulullah sendiri pernah berlumba lari bersama isteri baginda dan pada waktu yang lain Rasulullah melakukan aktiviti renang bersama sahabat baginda.


Adapun nyanyian yang bebas daripada unsur maksiat seperti arak dan pergaulan lelaki dan perempuan, dan pakaian yang tidak mendedahkan aurat serta senikata yang tidak membawa maksud lucah adalah dibenarkan. Sebagaimana peristiwa yang berlaku kepada Aisah yang melihat nyanyian dan Rasulullah tidak membantahnya. Malahan di majlis perkahwinan disunatkan memainkan alat-alat bunyian sebagai tanda kegembiraaan dan salah satu bentuk perkhabaran kepada orang ramai bahawa kedua- dua mempelai ini adalah pasangan yang sah.

Sabda rasululah saw,

اعلنوا هذا النكاح واجعلواه فى المساجد واضربوا عليه الدفوق

Artinya : Maklumkanlaah perkahwinan dan jadikanlah ia di dalam masjid, pukullah gendang dan rebana di hari perkahwinan . Hadis riwayat Ahmad dan Tarmizi .


Kita juga ditakut- takutkan oleh musuh - musuh Islam, jika sekiranya hukum Islam dilaksanakan di negara kita, maka ramailah rakyat jelata yang kudung tangannya. Ini menyebabkaan ekonomi negara meleset kerana ramai yang tidak dapat melakukan aktiviti pekerjaan akibat kudung tangannya. Insaflah.. dan bertaubatlah jika ada yang berfikiran sedemikian.Tidakkah Islam itu Agama keselamatan, sesuai dengan nama Islam itu sendiri daripada kalimah اسلم yang berarti selamat.


Islam tidak mengajar kepada penganutnya menghukum secara membuta tuli tanpa usul periksa. Islam menolak pemerintahan diktator atau kuku besi dan Islam tidak memenjarakan seseorang tanpa memberi ruang kepadanya untuk membela diri di mahkamah. Maka kerana itulah Islam menolak sebarang bentuk penganiayaan tanpa memberi hak kepada tertuduh untuk membela diri.


Islam menyediakan sistem mahkamah yang adil, hakim yang berwibawa dan bertaqwa. Dia tidak rela dirinya diperkotak katikkan dan tidak ada yang menakutkan dia melainkan Allah swt. Islam juga meletakkan syarat yang ketat bagi pihak yang mendakwa agar mendatangkan saksi dan saksi pula hendaklah daripada mereka yang boleh dipercayai dan soleh. Jika wujudnya keraguan dalam proses penghakiman, hukuman boleh digugurkan sebagaimana sabda Rasulullah saw,

ادرءو ا الحدود با لشبها ت

Artinya, Tertolaklah sesuatu hukuman dengan sebab adanya kesamaran..


Maka fahamlah kita, jika seseorang itu tidak bersalah maka tidak ada yang perlu ditakutkan kerana sistem Islam itu menyediakan keadilan untuk semua. Mahkamah Islam menyediakan keadilan untuk semua tanpa memilih samada kaya ataupun miskin, berpangkat ataupun tidak, akan mendapat pembelaan yang seadil- adilnya melalui mahkamaah Islam .


Yang sebenarnya, undang- undang hudud dan qisas lebih kepada bersifat menakutkan dan menggerunkan kepada pelaku-pelaku jenayah. Mereka yang bercita- cita untuk melakukan jenayah akan berfikir berulang kali untuk melakukan jenayah kerana gerun kepada undang- undang Islam. Allah swt menurunkan junjungan besar kita sebagai rahmat kepada sekelian alam dan kita disuruh mengikut segenap aspek kehidupan baginda, barulah kehidupan dunia ini beroleh kemakmuran .


Ibnu qayyum aljauzi dalam mentafsirkan ayat al-Quran yang berbunyi ,

وما ارسلناك الا رحمة للعالمين Ertinya, Tidak kami mengutuskan engkau wahai Muhammad melainkan menjadi rahmat kepada sekelian alam .


Beliau mengatakan sekelian alam mendapat rahmat dengan utusan baginda saw. Bagi mereka yang mengikut ajarannya akan mendapat kebahagiaan dunia dan akhirat. Adapun mereka yang memeranginya lalu mati, maka kematiannya adalah lebih baik daripada kehidupan yang menambahkan lagi seksa dan azab di akhirat kelak.


Adapun orang- orang kafir yang taat di bawah pemerintahan kerajaan Islam, maka mereka akan mendapat pemeliharaan dan hak- hak mereka. Dan adapun golongan munafik, iaitu mereka yang menyembunyikan kekufuran dan menzahirkan keimanan mereka akan terpelihara darah , nyawa dan kehormatan. Di akhirat kelak, adalah urusan Allah untuk menyeksa mereka dengan sekeras-keras azab.


Demikianlah, keadilan yang sangat dititik beratkan di dalam Islam. Ulama terkenal Syeikh Ibnu Taimiyah di dalam huraian beliau tentang keadilan, beliau mengatakan sesungguhnya Allah akan mengekalkan negara kafir yang adil dan menghapuskan negara Islam yang melakukan kezaliman .


Yakinlah dan percayalah, janji Allah pasti akan berlaku. Keadilaan dan kemakmuran akan memenuhi setiap ruang dunia. Ianya pasti berlaku sebagaimana firman Allah swt didalam Al- quran,


وعد الله الذين امنوا منكم وعملو ا الصالحات ليستخلفنهم فى الرض كما استخلف الذين من قبلهم

وليمكنن لهم دينهم الذي ارتضى لهم وليبدلنهم من بعد خوفهم امنا


Maksudnya : Dan Allah telah berjanji kepada orang beriman di antara kamu dan beramal soleh bahawa dia sesungguhnya akan menjadikan mereka berkuasa di bumi sebagaimana dia telah menjadikan orang yang sebelum mereka berkuasa di bumi dan dia sesungguhnya akan meneguhkan bagi mereka agama yang diredhainya untuk mereka dan Allah benar- benar akan menukarkan kedudukan mereka sesudah berada di dalam ketakutan, menjadi aman sentosa . Mereka tetap menyembahKu dengan tidak menyekutukan Aku dengan segala sesuatu . Surah AN – Nur 54-55


FirmanNya lagi,

واذا حكمتم بين الناس ان تحكموا بالعدل

Ertinya,Apabila kamu menghukum di antara manusia, hendaklah kamu menghukum dengan adil Surah an- nisa : 58

Monday, June 8, 2009

Dunia dan Akhirat

1. Barangsiapa dapat melepaskan dunia seluruhnya, maka ia telah mengambil akhirat seluruhnya.

2. Barangsiapa mengambil dunia seluruhnya, berarti ia telah melepas akhirat seluruhnya.

3. Mencintai akhirat menjadi sebab melepaskan dunia, tidak menyukai dunia menjadi sebab mencintai akhirat.



Laksanakan dan jauhkan...

1. Laksanakanlah apa yang telah diperintahkan Allah kepadamu, nescaya engkau akan menjadi orang yang paling baik ibadahnya...

2. Jauhilah apa yang dilarang Allah, nescaya engkau akan menjadi orang yang paling zuhud.

3. Terimalah dengan redha, rezeki yang diberikan Allah kepada mu, nescaya engkau akan menjadi orang yang paling kaya.